世の光

カトリック平塚教会報 第131号 2024年12月22日発行

Church Bulletin / Informativo Parroquial

平塚教会主任司祭 トーマス・テハン

 科学は人類の生活に多くの進歩をもたらしましたが、私たちの住む世界はますます制御不能になっています。記録上最も暑い夏が過ぎ、台風やハリケーンは勢力を増し、干ばつや洪水はより頻繁に発生し、制御不能な森林火災は日常茶飯事となりました。私たちは地球温暖化が問題であることを認識していながら、すぐに日常の生活に戻ってしまいます。
無力感を感じることは、助けが必要だと気づく最初の一歩かもしれません。しかし、私たちが必要とする助けは、理性的なものではなく、むしろ内面的なものです。私たちは暗闇の中にいて、導いてくれる光を必要としているように見えます。
教会が賢明にも、クリスマスの福音書朗読に、ヨハネによる福音書第1章を選んでいることに注目してみてください。私たちはルカによる福音書に描かれた降誕の場面に慣れ親しんでいます。それは美しく、私たちにとって重要ですが、ヨハネが示す「世の光」についての深い理解には及びません。
聖ヨハネは福音書を次のように書き始めています。

「初めに言(ことば)があった。
言は神と共にあった。
言は神であった。
この言は、初めに神と共にあった。
万物は言によって成った。
成ったもので、言によらずに成ったものは何一つなかった。
言の内に命があった。
命は人間を照らす光であった。
光は暗闇の中で輝いている。
暗闇は光を理解しなかった」

 「言葉」は父と子と聖霊の三位一体の関係における「子」です。私たちはこの「言葉」を、ダマスカスへの道で復活したキリストに出会った時に聖パウロが用いた表現に倣い、「キリスト」と呼びます。聖ヨハネと聖パウロは、私たち全員が共有するよう招かれている神秘を、繰り返し思い出させてくれます。これを「共同の記憶」と呼ぶこともできるでしょう。私たちは皆、キリストにおいて一つなのです。違いは尊重され、育まれるべき賜物ですが、私たちは人生において共通の意味と目標を必要としています。
私たちの信仰は、神がすべてのものを愛し、神がすべてのものの中におられることを、常に思い出させてくれます。恐れや不安は人生から引きこもりたくなる誘惑となるかもしれませんが、人生の光は、私たちが神に従い、聖霊が私たちを内側から導いてくれることに信頼するよう呼びかけています。キリストの体は、人生の旅路を歩むための糧と栄養です。私たちは、神の創造の御業を遂行する役割を担うよう招かれるという、特権に恵まれているのです。
イエスの誕生は特別なものですが、キリストの側面は普遍的なものです。私たちが人生の中で、この両方の側面を育み、成長させるとともに、他の人が同じことをするのを助けることができますように。あなたとあなたの愛する人々が、神の賜物と祝福を共に分かち合うことができますように。

The Light of The World  Thomas Tehan

 Science has brought many advances in the way human beings live, yet the world we live in is becoming more out of control. We have gone through one of the hottest summers on record, typhoons and hurricanes are increasing in strength, drought and flooding are more frequent, forest fires out of control are common. We know that global warming is a problem, and yet we soon return to our normal way of living.
Helplessness might be the first step in making us realize we do need help. But the help we need is more in the internal area, rather that the rational. We seemingly are in darkness in need of some light to guide us.
My suggestion is that the church in her wisdom chooses John chapter one for the Gospel reading on Christmas Day. We are accustomed to the nativity scene in Luke. It is beautiful and important for us, but it lacks the depth of John’s understanding of the Light of the World.
St. John begins his gospel thus:

‘In the beginning was the Word
the Word was with God
and the word was God
He was with God in the beginning.
Through him all things came to be,
not one thing had its being but through him.
All that came to be had life in him
and that life was the light of men,
a light that shines in the dark,
a light that darkness could not overpower.’

The Word is the Son in the Father, Son and Spirit of the Trinity relationship. We call the Word Christ after the manner that St. Paul uses regarding the resurrected Christ that he encountered on the road to Damascus. St. John and St. Paul keep reminding us of the mystery we are all invited to share in. You could call it the communal memory. We are all one in Christ. Difference is a gift to be respected and nourished. We have a need for a common meaning and goal in life.
Our faith keeps reminding us of God’s love for all things and that God is in all things. While fear and anxiety are temptations to withdraw from life, the light of life calls us to follow him and trust his Spirit to lead and guide us from within. The Body of Christ is for our sustenance and nourishment for the journey through life. We are privileged to be invited to share in carrying on the creative work of God.
The Birth of Jesus is the particular, while the Christ aspect is the universal. May we nourish and grow both aspects in our own lives and help others to do the same. May you and your loved ones all share in God’s gifts and blessings.


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